Albánie k začátku turistické sezóny uvedla do provozu dva velké infrastrukturní projekty: Tunel pod Llogarským průsmykem a dálniční úsek z Thumany do Kasharu. Obě stavby zjednoduší cestu mezi severem a jihem země.
Šest kilometrů dlouhý Llogarský tunel zkrátí cestu ze Vlory na Albánskou riviéru asi o půl hodiny. Spolu s vlorským obchvatem a navazující rekonstruovanou a částečně nově vybudovanou silnicí z Orikumu k severnímu portálu tunelu tak vznikla trasa, která se vyhýbá prakticky všem obcím a umožňuje rychlou a bezpečnou jízdu. Z Tirany do Dhërmi na jižním konci tunelu vám bude cesta autem trvat zhruba tři hodiny. Od roku 2025 se má v tunelu vybírat mýto.
Poplatkem v přepočtu 2,5 euro bude zatížen také průjezd novým, na 21 kilometrů dlouhým dálničním úsekem z Thumany do Kasharu poblíž Tirany. Jde o součást takzvaného modrého koridoru, který podle představ albánské vlády propojí čtyřproudovou silnicí sever a jih Albánie – od hranic s Černou Horou až po Vloru.
A jaké další infrastrukturní projekty se v Albánii v nejbližších letech chystají?
Z pohledu turisty bude nejzajímavější silnice, která přes vesnici Ballaban propojí Berat s údolím Vjosy. Cesta se tak zkrátí ze současných tří na zhruba hodinu.
Před dokončením je také pokládka asfaltu na silnici z Librazhdu do obce Çerenec v regionu Dibra – jde o poslední úsek, který dosud znemožňoval objet celou Albánii obyčejným autem kolem dokola. Výrazně se zlepší dostupnost překrásného národního parku Shebenik-Jabllanicë.
Dalo by se říct až civilizačním skokem kupředu bude pro Albánii dokončení elektrifikované tratě z Tirany do Drače. Cesta mezi dvěma největšími městy Albánie má trvat jen 22 minut, přičemž zastávku bude mít vlak také na mezinárodním letišti Matky Terezy a u hlavního autobusového terminálu. Ulevit by se mělo rychlostní silnici, která je dnes na hraně své kapacity.
Datum: 9.7.2024, Zdroj: ATA