Krásné osmanské domy, středověký hrad, mešity bok po boku středověkých kostelů, malebná poloha pod majestátní horou Tomorr. To vše činí z Beratu jedno z největších turistických lákadel v celé Albánii. Nebývale dochovaný historický ráz městu po právu vysloužil zápis na seznam světového dědictví UNESCO. Na rozdíl od mnoha jiných turistických destinací si Berat i přes vzrůstající návštěvnost dosud uchovává příjemnou atmosféru živého města.
4 věci, které nesmíte minout v Beratu a okolí |
Podobně jako v Praze tvoří historické jádro Beratu tři čtvrti: hrad (alb. kala) a čtvrti Mangalem v podhradí a Gorica na svazích levého břehu řeky Osum. Přes ní se v několika obloucích klene kamenný most.
Město za svůj orientální vzhled vděčí hned několika okolnostem. V první řadě tomu, že se ocitlo stranou důležitých dopravních cest – nemá napojení na železnici a dobrá silnice jej se zbytkem Albánie spojuje pouze od severu. Vzhledem k poloze starého Beratu v sevřeném údolí řeky Osum se veškerá nová zástavba a průmysl soustředily do rovinatějších částí města mimo historické centrum, které díky tomu zůstalo prakticky nedotčeno. Komunistická vláda navíc v roce 1961 prohlásila Berat muzejním městem – uchráněny tak zůstaly všechny kostely a mešity, které byly jinde v rámci pozdější protináboženské kampaně nemilosrdně srovnány se zemí.
Na Berat si vyhraďte minimálně jeden celý den. Neomezujte se ale jen na město samotné a vyjeďte do okolí: Za návštěvu stojí pohoří Tomorr a především pak impozantní kaňon řeky Osum.
TIP: Ubytujete se v útolném penzionu Iljesa, který se nachází přímo v Beratském hradu. Z terasy budete mít ohromující výhled na Tomorr a staré město dole v údolí. Dole pod hradem si nenechte ujít hotel Mangalemi, který je umístěn v jednom z tradičních domů čtvrti Mangalem.
Berat je považován za gastronomickou křižovatku Albánie. Zažít zde můžete ochutnávku vín z okolních vinic nebo třeba kurzy vaření albánské kuchyně.
Historie Beratu
Dějiny města sahají do 6. století př. n. l., kdy na místě zúžení údolí řeky Osum vznikla ilyrská osada. O tři století později se přeměnila na obývaný hrad Antipatreia.
Po pádu římské říše, která město ovládala od 2. století př. n. l., Betrat trpěl nájezdy slovanských kmenů. Od nich také přejal jméno Beligrad (tedy Bílé město), které se udrželo po celý středověk. Město střídavě ovládala byzantská říše, Epirský despotát a bulharské a srbské carství.
Koncem 14. století dobyli Berat Turci a v roce 1417 jej definitivně připojili ke své říši. Albánský národní hrdina Skanderbeg, který zorganizoval ozbrojený odpor proti dobyvatelům, se v polovině 15. století marně snažil vyrvat město zpět z tureckých rukou. Původní slovanský název se postupem času změnil na dnešní Berat.
V době turecké nadvlády patřil Berat k nejdůležitějším městům na území dnešní Albánie. Platil za obchodní křižovatku, která vzkvétala zejména v souvislosti s rozvojem řemesel. Vyhlášení byli zejména beratští řezbáři. Od 19. století bylo město jedním z hlavních center albánského národního obrození a vzdělanosti.
V roce 1851 byl Berat silně poničen zemětřesením. Následně postavené budovy dodnes vytvářejí vzhled starého města.

V říjnu 1944 se v Beratu uskutečnilo druhé zasedání Rady národního osvobození, na němž byla ustanovena dočasná vláda Albánie s Enverem Hoxhou v jejím čele. Stalo se tak nedlouho poté, co byli odsud vypuzeni němečtí vojáci.
V roce 1969 byla s čínskou pomocí uvedena do provozu obří textilka, která nesla jméno vůdce komunistické Číny Mao Ce-tunga. Svého času zaměstnávala až 11.000 pracovníků a výrazně přispěla k nárůstu počtu obyvatel tohoto města.
Významným milníkem v dějinách města se stal rok 2008, kdy byl Berat spolu s Gjirokastrou zapsán na seznam památek UNESCO. Výrazně se tím zvýšil počet přijíždějících turistů, z nichž město v posledních letech čím dál více profituje.
Doprava do Beratu
Berat má dobré autobusové spojení prakticky se všemi většími městy ve střední a jižní Albánii. Přímá linka jezdí kromě Tirany také do Drače, Elbasanu, Vlory, Sarandy či Korči. Do Tirany jezdí autobusy ve zhruba 45minutových intervalech, cesta trvá asi dvě hodiny.
Beratské nádraží je až na samém konci města ve čtvrti Kombinat. Z historického centra je to asi tři kilometry, můžete se přiblížit MHD (autobus jezdí v cca desetiminutových intervalech) nebo taxíkem.
Autobusy mířící do regionu Skrapar východně od Beratu mají stanoviště naproti Olověné mešitě ve východní části města. Jízda do Çorovody (největšího města Skraparu) je pomalá a trvá 1,5 hodiny. Spoje jezdí zhruba každé dvě hodiny.
UPOZORNĚNÍ: Pro cestu z Përmetu do Beratu nejezděte s běžným autem po silnici SH74. Přestože ji Google Maps ukazují jako hlavní silnici, je v hrozném stavu a měla by po ní jezdit pouze vozidla s uzpůsobená pro jízdu v terénu. Totéž platí pro silnici z Çorovody do Këlcyry přes Sevran: nejezděte tudy, pokud nechcete uvíznout nebo si zničit auto.
Pamětihodnosti v Beratu
Výlety a průvodcované prohlídky
Berat je ideálním cílem pro jednodenní výlety z Tirany, Drače nebo Vlory. Díky své příhodné poloze odtud můžete podniknout i několik jednodenních výletů, z nichž byste neměli vynechat zejména ten na horu Tomorr a kaňon Osum. Agentury nabízejí také širokou paletu průvodcovaných prohlídek města.
Užitečné odkazy
Ubytování
Rezervujte si přes Booking.com to nejkrásnější ubytování v Beratu.
Itineráře
Potřebujete pomoc s plánováním cesty do Albánie? Vytvořím vám itinerář na míru. Objednat si ho můžete zde.
Půjčení auta
Potřebujete v Albánii půjčit auto? S výběrem vám pomůže můj miniprůvodce.
Internet v mobilu
S aplikací Airalo získáte mobilní internet za pár korun. Zapomeňte na drahá roamingová data i shánění albánské SIM.
Zážitky
Vyhledávač Viator.com vám zajistí výlety do Beratu, průvodce po městě či třeba ochutnávky místních vín.
Mapa Beratu